07 490 4000

Za lažje branje - otroci

Seznam knjig za lažje branje >>

OTROCI IN BRANJE

Vzgoja mladega bralca je še kako pomembna. Te skrbi ne moremo prepustiti zgolj učiteljem, za bralne navade otrok moramo skrbeti tudi knjižničarji s svojimi programi, najpomembnejšo vlogo v tem procesu pa v prvi vrsti zagotovo zavzemajo starši sami.

Zakaj nekateri otroci ne želijo brati?

Vedeti moramo, da knjige in branje običajno zavračajo tisti otroci, ki imajo z branjem velike težave. Kot malčki so morda uživali ob poslušanju pravljic in prelistavanju slikanic, kar pa se lahko korenito spremeni, ko se od njih pričakuje, da samostojno vstopijo v svet brane in pisane besede, po našem šolskem sistemu torej nekje v drugem razredu. Če vztrajno zavračanje branja spremljajo še nekateri drugi specifični znaki, lahko pomislimo, da se otrok morda spopada z dislektičnimi težavami.

Kaj je disleksija?

Disleksijo lahko v grobem opredelimo kot motnjo branja in pisanja, ki jo spremljajo še:

  • težave s prostorsko in časovno organiziranostjo (otrok ne zmore logičnega ali organiziranega razporejanja opravil in zadolžitev, zamenjuje pojme kot so včeraj-danes-jutri ali zgoraj-spodaj in spredaj-zadaj ... ),
  • težave s priklicem besed (čeprav pozna besedo, je ne more izgovoriti, ko jo potrebuje, zato so njegovi stavki včasih močno okrnjeni, kratki ali pa jih sploh ne dokonča),
  • težave pri razumevanju metafor (pojmov ali pomenov, ki jih takšni otroci ne morejo vizualizirati, ne razumejo),
  • izrazita globinska percepcija in holistično zaznavanje informacij (rečemo lahko, da ti otroci globinsko »začutijo« bistvo stvari, situacij ali odnosov, ne zmorejo pa jih logično in analitično razložiti),
  • zelo okrnjen delovni spomin (npr.: če otroka ob prihodu iz vrtca ali šole vprašamo, kaj je jedel za malico, se tega ne bo mogel spomniti),
  • površnost ali raztresenost (možgani pri nekaterih teh otrocih za svoje delovanje, t. j. povezovanje informacij, sklepanje ipd., uporabijo neprimerno več energije kot pri večini ostalih, zato se ti otroci hitreje utrudijo, kar se navidezno kaže kot nezainteresiranost za okolico in dogajanje okoli njih).

Ostali znaki, po katerem lahko prepoznamo otroke s specifičnimi težavami, so tudi:

  • zakasnel govor (ti otroci spregovorijo dosti kasneje, kot njihovi vrstniki)
  • običajno imajo težave z motoriko (npr. ne zmorejo si sami zavezati vezalk)
  • ko pišejo v zvezek, ne morejo držati linije levega ali desnega roba (vsako naslednjo vrstico začnejo z večjim odmikom od roba)
  • pri opravilih so manj samostojni kot njihovi vrstniki

Imajo pa lahko ti otroci tudi nekaj izrazito dobrih lastnosti, ki so posledica njihovega drugačnega delovanja možganov:

  • nagnjeni so k umetniškemu izražanju, so ustvarjalni in zelo muzikalični
  • močno imajo razvito konceptualno mišljenje
  • so nadvse iznajdljivi pri razvijanju strategij
  • zaradi drugačnega pristopanja k reševanju problemov lahko pridejo do genialnih rešitev
  • razumevanje naučenega je stabilnejše in trajnejše kot pri ostalih otrocih
  • uspešni so pri razlagi naučenega drugim ...

O disleksiji bi lahko napisali še marsikaj, a naj služijo te kratke oznake kot opozorilo tistim staršem, katerih otroci se nahajajo na začetku šolanja. Kajti!! Disleksija ne pomeni vedno nižjih intelektualnih sposobnosti. Mnogi dislektiki imajo lahko kljub primanjkljajem na eni ravni nadpovprečno razvite sposobnosti na drugi ravni. Ker pa njihove težave niso pravilno razumete, sprejete in obravnavane, jih lahko kot osebnosti zatremo že na samem začetku in jih s tem prikrajšamo v celotnem nadaljnjem njihovem življenju. Prezrti otroci s tovrstnimi potrebami imajo nižjo samopodobo, so nesrečni in večkrat zapadejo v odklonilno obnašanje.

Iz izkušenj staršev otrok s specifičnimi učnimi težavami lahko izvemo, da je delo s takšnimi otroci, če k temu zavestno in odgovorno pristopimo, lahko naporno in zahteva veliko strpnosti, vendar rezultati takšne vztrajnosti obilno poplačajo ves opravljen trud. Vsi, ki ste v zgornjih opisih prepoznali tudi svojega otroka, se lahko po strokovno pomoč obrnete k šolskim svetovalnim delavcem ali pa kar na društvo Bravo oziroma na Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše. Pomagajte svojim otrokom do boljše samopodobe!


Zakaj je branje pomembno?

Znanje in napredovanje v šolskem sistemu je neločljivo povezano z branjem. Otroci, ki imajo z branjem težave, v šoli težje napredujejo, ker zaradi bralnih težav ne zmorejo sami predelati šolske snovi, hkrati pa imajo težave tudi s koncentracijo, pomnjenjem in spominskim obvladovanjem snovi. Zato je še posebej pomembno, da tovrstno težavo otroka dovolj zgodaj odkrijemo, kajti to poveča možnost uspešnejšega obvladovanja in preseganja težav v prihodnosti.

Kdor bere:

  • se lažje uči,
  • ima bolje razvit spomin,
  • ima bogat besedni zaklad,
  • ima razvite miselne veščine sklepanja in razumevanja dogodkov,
  • je bolj ustvarjalen in se lažje znajde v življenjskih situacijah,
  • se uspešneje sporazumeva z drugimi ljudmi,
  • pravilneje razume svoja čustva,
  • ima razvite pozitivne vrednote,
  • lažje ustvarja lastne sodbe o dogajanjih in uspešneje prepoznava resnico ...


Kako lahko na pomoč otrokom z bralnimi težavami pristopimo knjižničarji?

Knjižničarji lahko svojo vlogo pri tem izpolnimo tako, da vam pomagamo pri iskanju primernih knjig, ki bodo vašemu otroku pomagale premostiti bralne težave. Ni namreč vseeno, kakšne knjige ponudimo takšnim otrokom, zadostiti morajo namreč nekaterim kriterijem, ki omogočajo lažje spopadanje z besedilom. Morda še en nasvet. Ni pomembno, koliko ti otroci preberejo, pomembneje je, da vsak dan vsaj malo berejo. Pet minut za začetnike je povsem dovolj, več je lahko preveč in dosegli bi ravno nasproten učinek od želenega: da bi otroci z veseljem in lažje brali.

DELOVNI ČAS IN KONTAKT

Osrednja knjižnica
07 490 4000
Zaprto
Mladinski oddelek
07 492 5582
Zaprto
Kostanjevica na Krki
07 498 6210
Zaprto
Videm
07 490 3070
Zaprto
Senovo
07 490 4028
Zaprto

KOLEDAR DOGODKOV

<<  Mar 2019  >>
 Mo  Tu  We  Th  Fr  Sa  Su 
      2  3
  4  6  7  8  910
11131617
182021222324
252627282930

 

© Valvasorjeva knjižnica Krško
sitemap-icon Zemljevid strani
RSS novice
Valvasorjeva knjižnica Krško
Cesta krških žrtev 26, 8270 Krško
Tel.: 07 490 4000, Fax: 07 490 4020
knjiznica@knjiznica-krsko.si
Facebook